Sök:

Sökresultat:

273 Uppsatser om Unmanned Ariel Vehicle - Sida 1 av 19

Bemannat vs. Obemannat : En komparativ studie av bemannade och obemannade stridsflygplans nyttjbarhet inom ramen för Counterinsurgency-operationer

Nya typer av krigföring, så som COIN-operationer (Counter insurgency), ställer nya krav på flygstridskrafterna. Utvecklingen av det bemannade stridsflyget har, om man jämför med UAV (Unmanned Aerial Vehicle), trots detta stått relativt stilla. Obemannat stridsflyg har samtidigt utvecklat förmågor som gör funktionen till en värdig konkurrent på det moderna slagfältet. Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida obemannat stridsflyg kan överta det bemannade stridsflygets plats inom ramen för COIN-operationer. Detta avser jag uppnå genom att undersöka hur väl de båda funktionerna svarar uppmot de krav som ställs på ett stridsflygplan i en operation med inslag av COIN.

Omkonstruktion och arkitekturbyte av autopilot för obemannade farkoster

This thesis has been written at Linköping University for the company Instrument Control Sweden AB (ICS).ICS is a small company located in Linköping that develops software and hardware for Unmanned Aerial Vehicles, UAV. At present, ICS has a fully functional autopilot called EasyPilot but they want to reduce the autopilot?s size to make it more attractive.The purpose of this thesis was to investigate if it was possible to reduce the size of the autopilot and how, in that case, it would be done. It was also necessary to examine whether the old processors should be replaced by new ones and how hard it would be to convert the old software to these new processors.To succeed with the goals many of the old components had to be changed for new, smaller ones. Some less necessary parts were also completely removed.

Skattning av fordonsmassa med driftstatistik

In the automatic manual transmission system, Opticruise, the choice of gear is based on several parameters such as road incline, driving resistance and vehicle mass. Many different mass estimations are made during driving. A final vehicle mass is then used to determine the current gear. Construction vehicles are often not equipped with air suspension and can therefore not estimate the vehicle mass when standing still. If that sort of vehicle is reloaded while standing still an incorrect mass estimation will be used and as an effect of that also a wrong gear.

Funktionsutveckling av ett UGV operatörsgränssnitt

Examensarbetet syftar till att konstruera operatörsgränssnittet till en UGV (eng Unmanned Ground Vehicle) för mobil rekognosering i tätbebyggt område. Operatörsgränssnittet består av både mjuk- och hårdvara. Till operatörsgränssnittet har ett grafiskt användargränssnitt utvecklats där tonvikten legat på användbarhet med funktionalitet för positionering med geografisk presentation och sensorpresentation. Förutom en presentationsenhet för sensorinteraktion och manövrering av farkost ingår en sändtagarenhet för kommunikation mellan operatör och farkost. Två uppsättningar av systemet levererades till försvarsmakten för användning vid metodförsöksstudier..

Mobile weighing station

Examensarbetet syftar till att konstruera operatörsgränssnittet till en UGV (eng Unmanned Ground Vehicle) för mobil rekognosering i tätbebyggt område. Operatörsgränssnittet består av både mjuk- och hårdvara. Till operatörsgränssnittet har ett grafiskt användargränssnitt utvecklats där tonvikten legat på användbarhet med funktionalitet för positionering med geografisk presentation och sensorpresentation. Förutom en presentationsenhet för sensorinteraktion och manövrering av farkost ingår en sändtagarenhet för kommunikation mellan operatör och farkost. Två uppsättningar av systemet levererades till försvarsmakten för användning vid metodförsöksstudier..

Osäkerhet vid fotogrammetrisk kartering med UAS och naturliga stödpunkter

En karta är en färskvara som är i ständigt behov av ajourhållning. Ajourhållning görs normalt med traditionella metoder: fotogrammetriska och/eller geodetiska. Men i och med att utvecklingen går framåt har intresset för en ny metod, UAS (Unmanned Aerial Systems), ökat. UAS är en relativt ny fotogrammetrisk metod där obemannade flygfarkoster används. Detta examensarbete har utvärderat vilken osäkerhet vanligt förekommande detaljer i en karta kan få i framställda "produkter" som genererats med hjälp av UAS-bilder som georefererats med naturliga stödpunkter.

RIKTAT DÖDANDE - Lag och moral i en asymmetrisk värld

Som ett resultat av attackerna mot USA den 11 september 2001 förklarade dåvarande president George W Bush krig mot terrorismen den 20 september samma år. Sex dagar senare undertecknade Bush ett direktiv vilket auktoriserade den civila amerikanska underrättelsetjänsten Central Intelligence Agency att utföra riktat dödande mot fördefinierade individer i syftet att förhindra nya attacker från terroristnätverket Al Qaeda, talibanerna och associerade styrkor. Bush initierade det amerikanska bruket av så kallade ?drone strikes? i anslutning till krigsförklaringen med intentionen att eliminera misstänkta terrorister utan möjlighet till en rättvis rättegång, Obama-administrationen har valt att fortsätta utöva policyn. Syftet med studien är att fastställa huruvida USA:s juridiska rättfärdigande och bruk av folkrätt i relation till genomförandet av riktat dödande och användandet av obemannade luftfarkoster i kriget mot terrorismen kan betraktas vara förenligt med doktrinen för just war theory och gällande internationell rätt.

Design och Implementering av en IntuitivKontrollmetod för Larvbandsdrivna UGV:er

SammanfattningDenna uppsats beskriver design och implementering av en mer effektiv metod att styrakameraförsedda radiostyrda markfordon (UGV av engelskans Unmanned GroundVehicle). Det åstadkoms genom att införa samma kontroller som är vanliga i actionspel iförsta persons perspektiv, så kallat Free Look Control (FLC). Miljontals spelare kommeratt känna igen och vara bekväma med styrprincipen, vilket borde reducera dengenomsnittliga träningstiden samt förbättra prestationsförmågan. FLC gör det möjligt föroperatören att kontrollera kamerans läge direkt istället för via fordonet den sitter på.Detta görs genom att i mjukvara sammankoppla fordonets och kamerans rörelser.Utöver författandet av denna uppsats byggs en fungerande UGV-prototyp som kanstyras enligt både FLC och dagens standard, Tank Control (TC). Detta gör det lätt attdemonstrera skillnader mellan metoderna.Arbetet utförs åt institutionen Flyg- och systemteknik inom FOI, Totalförsvaretsforskningsinstitut, för att demonstrera och marknadsföra konceptet att använda FLC förstyrning av obemannade markfordon.Nyckelord: Odometri, Kalman filter, UGV, Unmanned Ground Vehicle, obemannademarkfordon, FLC, Free Look Control, FPS, First Person Shooter, fjärrstyrning..

Fordonsgas från deponier : en potentialstudie i Biogas Öst-regionen

The demand for biogas as vehicle fuel has risen sharply and there is a great need for increased production. A possible addition of vehicle gas can be produced by upgrading landfill gas which is formed by degradation of organic waste. This thesis investigates the potential of producing vehicle fuel from landfill gas in the region of Biogas Öst.In 2008, an amount of 32 million Nm3 landfill gas was extracted in the region. This level can be maintained for another ten years if the efficiency of gas extraction is improved. The annual production will decrease with time since landfills aren?t allowed to receive more organic waste.

Utformning av målflygplan

Scandicraft AB hade för avsikt att utveckla ett nytt målflygplan som skulle kunna nå Mach 0,5 på 50 m till 5000 m höjd. Detta med jetmotorer avsedda för modellflygplan. Flygplanet utformades för att kunna upprätthålla oaccelererad planflykt i Mach 0,5 på 50 m höjd. Vid analys framgick att flygplanets luftmotstånd var för stort. Flygplanets bränslemängd måste därför minskas från 40 kg till 13 kg.

Navigering, sensorfusion och styrning för autonom markfarkost

The aim of the Master?s Thesis work is to study and develop algorithms for autonomous travel of a UGV (Unmanned Ground Vehicle). A vehicle for the mounting of sensors has been constructed in order to perform the work. Since the UGV is to be used outdoor in urban areas, GPS can be used. To improve precision and robustness, inertial navigation is used in addition to GPS, since GPS reception is likely to be diminished in such areas.

Autonom UAV

In Abisko National Park there are a numberof weather stations. To be able toretrieve the data from the nodes in thefuture a Quadrocopter-prototype has beendeveloped during this master thesisproject as a first step. A quadrocopter isa helicopter with four rotors placed in across formation. The quadrocopter cannavigate autonomous between different GPSpositionsthat are updated during flighttrough Xbee-modules. All levels fromsources code, design of the electronics todevelopment of the chassis was performedduring the project.

Utvärdering av programvara/molntjänst för framställning av ortofoton med UAS-data

Unmanned Aerial Vehicle (UAV) är en benämning på en obemannad flygande farkost. UAV är en benämning för själva farkosten och därför har Unmanned Aircraft System (UAS) tagit över eftersom det är ett begrepp som rör hela systemet som förutom flygfarkost innefattar start, landning, markstation och kommunikationslänk. Inom mätningsteknik är UAS ett relativt nytt begrepp och tekniken har sin historia mestadels inom det militära området. Syftet med denna studie är att analysera samt utvärdera två programvaror och en molntjänst för bearbetning och framtagning av ortofoto från UAS-data. De frågor som ställts inför arbetet är: kan en molntjänst ersätta ett avancerat datorprogram vid generering av ortofoton? Kan dessa datorprogram ge ett bra resultat utan hjälp av andra GIS-program? Vilket program är enklast att förstå och använda samt vilka är skillnaderna mellan programmen? Dessa frågor har besvarats genom användning av insamlat data och för att få utvärderingen rättvis har därför tre olika dataset skapats.

Konstruktion av startkatapult för UAV : Utvecklad för Discoverer RPAS

Obemannade system blir allt vanligare både på den militära och kommersiella marknaden. Unmanned Aerial Vehicle, i vardagsspråk benämnt som drönare, är ett flygplan som ombord saknar en mänsklig pilot. Då utbudet och efterfrågan av obemannade farkoster ökar måste tillverkarna lägga mer fokus på att kunna erbjuda hela system, vilket innebär att vid försäljning kan ett komplett system för obemannade farkoster erbjudas. Därför är behovet av tillbehör och kringutrustning idag lika viktigt som det obemannade flygplanet.Unmanned Systems Group grundades 2012 med verksamhet i både Schweiz och Sverige. Företaget förser den globala marknaden med innovativa produkter och tekniska lösningar inom området för Remotely Piloted Aircraft Systems.

Positionsindikering i bilder och video för WITAS dialogsystem

Denna rapport beskriver arbetet med en utökning av ett dialogsystem till en UAV (Unmanned Aerial Vehicle, obemannad flygande farkost). Arbetet är utfört i WITAS-projektet (Wallenberg laboratory for research on Information Technology and Autonomous Systems), ett projekt som har som mål att utveckla en helikopter som ska kunna verka autonomt i t.ex. en trafikmiljö. Syftet med dialogsystemet är att en operatör med talspråk ska kunna ge kommandon till och få information från helikoptern. Detta examensarbete har som mål att utöka dialogen till att bli multimodal, dvs.

1 Nästa sida ->